När du driver någon form av försäljningsverksamhet behöver du ha ett kassasystem av något slag. Det är både ett krav i lagen, och något som kraftigt underlättar för dig när det är dags att inventera och/eller bokföra. Har du ett bra kassasystem kan du få ut dagliga rapporter och följa din försäljning så det är också ett bra hjälpmedel för både inköp och budgetprocessen, beroende på vad ditt företag säljer.

Ett kassasystem av idag är inte alls vad det var för bara tio år sedan. Då var kassasystemen dumma och allt du kunde göra med dem var att slå in varor och ta betalt. Idag, om du till exempel köper ett kassasystem från sitoo då kan du med rätt tillbehör få lagersaldo och möjlighet att ta betalt direkt i din mobil. Det är väldigt smidigt, särskilt om du inte har alla produkter ute i lokalen eller om du har flera affärer. Dina säljare kan då direkt se om en vara finns inne någon annanstans eller på lagret och boka upp den åt kunden. Eftersom systemet är smart så uppdaterar det dessutom direkt lagersaldot i alla andra enheter och hos alla dina andra säljare.

Självscanning

Ett annat tillbehör som är väldigt positivt för många verksamheter är automatisk självutcheckning där kunden själv får se till att scanna och betala sina varor. Det här frigör mycket tid för din personal som istället kan använda den till mer aktivt säljarbete. Det enda du behöver göra är att se till att hålla kassaområdet rent samt att göra stickprovskontroller för att säkerställa att dina kunder verkligen betalar för sina varor. För att göra självscanningsupplevelsen trevlig är det bra att tänka på att informera om att du gör stickprovskontroller, att alltid utgå från att folk är hederliga, och kanske ge en liten present till de som har gjort 100% rätt.

Digitaliserade och flexibla betallösningar

Ett modernt företag är fullständigt digitaliserat, oavsett om det bedriver e-handel eller vanlig fysisk handel. Ett modernt kassasystem erbjuder dig ett fullständigt integrerat och användarvänligt API där du dels kan koppla kassasystemet till andra system, och dels strömlinjeforma shoppingupplevelsen för kunden. Exempel på tredjepartssystem som kan integreras är affärssystem och ditt kundrelationssystem (CRM). Genom att systemen pratar med varandra kan du direkt lägga in kontaktuppgifterna till en storkund och se till att bjuda in denne på kundevent eller skicka riktade erbjudanden. Eftersom systemet är smart kan du också tidsstyra kampanjer och rabatter. Du kan också skicka digitala kvitton direkt till kundens e-post, samt erbjuda nästan alla de vanligaste betalsystemen för att göra det enkelt för kunden att handla av dig.

Om du kan ta emot alla stora betal- och kreditkort och också erbjuda direkt betalning med Swish, Klarna eller någon annan fakturatjänst då kommer du snabbt att märka att du ökar din försäljning. Dessutom ger du då inte kunderna anledning att gå till någon annan butik där de är mer flexibla.

Har du idag ett gammalt och omodernt kassasystem? Då kan vi starkt rekommendera dig att så snabbt som möjligt uppgradera det och komma in i 2000-talet. Låt inte någon annan sno dina kunder för att de lever i framtiden medan du fortfarande hackar kvitton manuellt och inte har koll på vad du har att sälja.